Μνημεία Πεσόντων Ηρώων

Μνημεία Ηρώων

Στη πάνω γειτονιά του χωριού βρίσκουμε το μνημείο των αεροπόρων, που έπεσαν ηρωικά υπερασπιζόμενοι τον ελληνικό ουρανό ενώ στην κάτω πλατεία συναντάμε το λιτό και απέριττο μνημείο των πεσόντων για την περίοδο 1912-1922 και για τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Επίσης, στην είσοδο του χωριού όπως ερχόμαστε από την Επαρχιακή Οδό Μεγαλόπολης-Σπάρτης και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή της Αγίας Μαύρας, θα συναντήσουμε το μαχητικό αεροσκάφος F104 ως ένδειξη τιμής και ευγνωμοσύνης από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και το Γεωργίτσι στους υπέρ Πατρίδος Πεσόντες Αεροπόρους μας.
Κάθε χρόνο προς τιμή τους, ανήμερα της γιορτής των ταξιαρχών (8 Νοεμβρίου) γίνεται σημαντική γιορτή όπου αγήματα της Πολεμικής Αεροπορίας αποδίδουν τιμές.
 

Υποσμηναγός Ευάγγελος Γιάνναρης

giannaris
Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1916. Οι γονείς του ήταν από το Γεωργίτσι. Το Σεπτέμβριο του 1936 κατατάχθηκε στη σχολή αεροπορίας (Τμήμα Αξιωματικών). Αποφοίτησε το 1939 με το βαθμό του ανθυποσμηναγού και πτυχίο χειριστή. Χάρισε στην Πατρίδα και στο χωριό μας, το θλιβερό προνόμιο να είναι ο πρώτος αξιωματικός των ενόπλων δυνάμεων, που έπεσε στις 30 Οκτωβρίου 1940 με πραγματικά ένδοξο τρόπο. Το ραντεβού με το θάνατο, που του έδωσε το προβάδισμα στα μητρώα των Ελλήνων αξιωματικών που έπεσαν στο ηρωϊκό έπος του ΄40, το επέλεξε ο ίδιος. Δεν αρκέσθη στις προγραμματισμένες για αυτόν αποστολές και εζήτησε με επιμονή και πήρε τη θέση του μόλις αφιχθέντος εις το αεροδρόμιο Ανθ/γου Τζαμουράκη (πήρε ο Γιάνναρης τη θέση μου αφηγείται ο Τζαμουράκης).

Ήταν προφανής η επιθυμία, το πάθος και η βιασύνη του Γιάνναρη για εκδίκηση στην άδικη και άνανδρη επίθεση και ήταν μοιραίο στην πτήση που ζήτησε, να πάρει του χάρου το φιλί μεσ΄ το αεροπλάνο.

Κατά τη διάρκεια της αποστολής, το ελληνικό αεροπλάνο δέχθηκε επίθεση από πέντε Ιταλικά καταδιωκτικά FIAT, κατά την αερομαχία το αεροπλάνο δέχεται τα εχθρικά πυρά, ο Γιάνναρης τραυματίζεται, ο χειριστής Τσάντας υποχρεώνεται σε αναγκαστική προσγείωση, λίγα χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Καστοριάς, στο ύψωμα Προφήτης Ηλίας κοντά στο χωριό Βασιλειάδα. Ο Αρχισμηνίας Τσάντας διεκομίσθη στην Κοζάνη τραυματισμένος, ο Γιάνναρης ήταν νεκρός.

Στις 20 Απριλίου 1941 με Β.Δ. του απονεμήθηκε ο Σταυρός του Ιπτάμενου για την εξαιρετική τόλμη και αυτοθυσία που επέδειξε κατά την εκτέλεση του καθήκοντος.

Επισμηναγός Νικόλαος Σκρουμπέλος

skroumpelos
Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1907 στο Γεωργίτσι Λακωνίας. Τον Απρίλιο του 1928 κατατάχθηκε στη σχολή Αεροπορίας.

Κατά τη διάρκεια διατεταγμένης αποστολής ενεπλάκη σε αερομαχία με εχθρικά διώξεως MACCHI βόρεια της Κλεισούρας. Έπεσε κατά τέτοιον τρόπο που όπως αναφέρει ο ε.α. υποπτέραρχος Ηλίας Καρταλαμάκης, θα τον ζήλευε κάθε αεροπόρος. Έπεσε σε μια από τις μεγαλύτερες αερομαχίες της Αλβανίας. Ο Δ/της της μοίρας του Γρηγόρης Θεοδωρόπουλος στα ενθυμήματά του από τον πόλεμο του ΄40 λέει μεταξύ άλλων: ''Το σμήνος του Σκρουμπέλου, ύστερα από αιφνιδιαστικό ελιγμό κατευθείαν προς τα Ιταλικά καταδιωκτικά, τους προκάλεσε μεγάλη σύγχυση και μετ΄ ολίγον κατόπιν σφοδρής εμπλοκής εις αερομαχίαν ένα εχθρικό πέφτει, βγάζοντας καπνούς, δεύτερο βγάζει φωτιά και ακολουθεί και ένα τρίτο που συντρίβεται φλεγόμενο.

Αλλά όμως και ο Σκρουμπέλος δέχεται μετωπική προσβολή και φονεύεται από ριπή πυροβόλου από μπροστά και διαγώνια. Ήταν μια από τις φονικότερες αερομαχίες του Αλβανικού ουρανού βόρεια της Κλεισούρας''.

Έπεσε στις 23 Φεβρουαρίου 1941 με αεροσκάφος PZL της 23ης Μοίρας Διώξεως.

Το 1946 του απονεμήθηκε το χρυσό Αριστείο Ανδρείας. Με Β.Δ. στις 7-3-41 του απονεμήθηκε ο Σταυρός Ιπτάμενου γιατί εξετέλεσε με εξαιρετική τόλμη και αυτοθυσία πολεμικές αποστολές, συνέπεια των οποίων ήταν και ο ηρωικός θάνατός του στο πεδίο της μάχης.

Στοιχεία Αεροσκάφους Henschel HS

aeroplane

 

 Αυτό το διθέσιο υψηλοπτέρυγο αεροσκάφος αναγνώρισης ελαφρού βομβαρδισμού ήταν το πιο σύγχρονο αεροσκάφος στην κατηγορία του στη δύναμη της αεροπορίας το 1940. Δέκα έξι παραδόθηκαν πετώντας υπό άσχημες καιρικές συνθήκες, στο αεροδρόμιο της Δεκέλειας τον Δεκέμβριο του 1939. Φαίνεται ότι είχε παραγγελθεί μεγαλύτερος αριθμός γιατί η εξαγωγή τους απαγορεύτηκε με διαταγή της ηγεσίας στο Ράιχ στις 25-4-40. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γερμανία ήταν η μοναδική από όλες τις εμπόλεμες χώρες που συνέχιζε να παραδίδει πολεμικό υλικό στην ουδέτερη Ελλάδα μέχρι αυτήν την ημερομηνία.

Ρόλος: στρατιωτικής συνεργασίας

Κινητήρας: Bramo 323A-2 fafnir 900HP. Ελικαμεταβλητού Βήματος

Διαστάσεις Εκπέτασμα: 14,50m, μήκος 10,85m, ύψος 3,75m

Βάρη: κενό 2030Kgr, κανονικό 3090 Kgr

Επιδόσεις: Μέγιστη ταχύτητα 260Km/h, Εμβέλεια 700km

Επιχειρησιακή οροφή: 9000m

Οπλισμός: 2 συγχρονισμένα πολυβόλα FN-Browning 7,92mm στο Ρύνχος και ένα κινητό ιδίου τύπου στη θέση του πολυβολητή. Συνδυασμός εσωτερικά και εξωτερικά μεταφερομένων βομβών.

Πλήρωμα: 2

Χώρα κατασκευής: Γερμανία

 

Στοιχεία Αεροσκάφους PZL.P24

aeroplane

 
 
 
Το Πολωνικής κατασκευής καταδιωκτικό PZL P.24 αποτελεί το αεροσκάφος με την πιο πλούσια πολεμκή δράση στην ιστορία της Αεροπορίας. Στην Ελλάδα τα P.24 άρχισαν να παραδίδονται το Μάϊο του 1937. Έφεραν τυποποιημένο εξοπλισμό προδιαγραφών Υ.Α που αποτελείτο από Γερμανικό Ασύρματο και Αμερικάνικο σύστημα παροχής οξυγόνου.Εκτός από 11 που καταστράφηκαν σε ηρωικές αερομαχίες με πληρώματα γενναίους Έλληνες αεροπόρους.

Ρόλος: Καταδιωκτικό

Κινητήρας: Gnome Phone 14 N07 ονομαστικής ισχύος 950Hp

Διαστάσεις εκπέτασμα: 10,68m μήκος 7,81m, ύψος 2,69m

Βάρη: κενό 1329Kgr, μέγιστο 2000Kgr

Επιδόσεις: Μέγιστη ταχύτητα 430km/h

Επιχειρησιακή οροφή: 10500m

Οπλισμός: 2 πολυβόλα L.k 32 7,92mm, 2 πολυβόλα OerlikomFF 20mm

Πλήρωμα: 1

Χώρα κατασκευής: Πολωνία

Συλλογή Μνημείων

 

Ο καιρός

πρόγνωση καιρού από το weather.gr

Online επισκέπτες αυτή τη στιγμή

Ανθυποσμηναγός Γρηγόριος Πετράκης

petrakis

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε στο Γεωργίτσι Λακωνίας το 1895. Τους πρώτους μήνες του 1911 υπηρέτησε στην Γ΄ Μοίρα Αεροπλάνων στη συνέχεια στο α)δ. Προύσσας όπου δρούσε με διατεταγμένη αποστολή μεταξύ Μεραρχίας Σμύρνης και Μαγνησίας.

Το Δεκέμβριο του 1919 με Διάταγμα ο διοικητής της Στρατιάς τον παρασημοφόρησε και του απέμεινε εύφημο μνεία διότι με τεχνικά μέσα που υπήρχαν εκείνη την εποχή κατόρθωσε να κατασκευάσει 4 αεροπλάνα, τρία (3) NIEUPORT και ένα (1) SPAD. Ο ζήλος και η αυταπάρνηση που διέκρινε τον Ανθυποσμηναγό Γρηγόρη Πετράκη έχει αφήσει άναυδη τόσο την Ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας όσο και την διοίκηση του αεροδρομίου του ΣΕΔΕΣ για αυτό το κατόρθωμά του.

Στις 13 Μαρτίου 1920 εξετέλεσε διαταγή του Γ. Σώματος Στρατού στη Χ. Μεραρχία που βρισκόταν στο ΚΙΟΠΛΟΥ και 3ης Μεραρχίας για αναγνώριση και βομβαρδισμό στη θέση του εχθρού.

Τον Απρίλιο του 1921 το Γ. Σώμα Στρατού του απένειμε εύφημο μνεία και του απονεμήθηκε ο πολεμικός Σταυρός Γ΄ Τάξεως διότι ενώ μπορούσε να επιστρέψει στη Θεσσαλονίκη αφού είχε εκτελέσει την αποστολή του παρέμεινε με αίτηση του για να συνεχίσει. Με τις ικανότητες του και την επιδεξιότητά του που τον διέκρινε θα συμβάλει τα μέγιστα στις αναγνωρίσεις και τους βομβαρδισμούς.

Κατέπεσε με το αεροπλάνο του υπ.αρ. 806 AR κατά την απογείωση στις 10 Μαϊου 1921 όταν διετάχθει η μεταστάθμευση του σμήνους του στο α)δ KAZAMIR της Σμύρνης.

 Στοιχεία Αεροσκάφους SPAN V11

Το Γαλλικό μαχητικό SPAD V11, ένα από τα πιο αξιόλογα μαχητικά υπηρέτησε αρκετές αεροπορίες. Ο οπλισμός του ήταν ένα πολυβόλο Vickers των 0,303in (7,7)mm


Όλα τα παραπάνω αποτελούν μέριμνα και δαπάνη του κ. Ανδρέα Παπαθανασόπουλου.

Εκπομπή (1996) του τηλεοπτικού σταθμού "ΣπαρτηTV" για το μνημείο των τριών πεσόντων αεροπόρων από το Γεωργίτσι Λακωνίας: Γρηγόριος Πετράκης (10-5-1921), Ευάγγελος Γιάνναρης (30-10-1940) και Νικόλαος Σκρουμπέλος (23-2-1941) και καλεσμένους τους Σπύρο Γιάνναρη και Ευάγγελο Μπαθούλη.